Dumpa Arriva, inte lönerna

Malmölistan försvarar Pågatågspersonalen. Med pandemin som förevändning hotar tyskägda Arriva dem med sparken om de inte skriver på ett nytt anställningsavtal. Det innebär kortare arbetstid och lönesänkning, så kallad hyvling. Fackförbundet SEKO utesluter inte strejk i vinter. Om företaget bryr sig mer om vinsten än om skånsk kollektivtrafik är det dags att dumpa Arriva, istället för tågpersonalens löner. Region Skåne bör hitta en seriös entreprenör som respekterar de anställda. Alternativt ta över tågtrafiken i egen regi. Redan för två år sedan ville Arriva kraftigt sänka lönerna för pågatågens tågvärdar genom en ny anställning kallad “kundvärd”. En avgörande skillnad var att kundvärden inte längre skulle sköta avgångsproceduren. Det vill säga kontrollera att alla har gått av och kommit på, att barnvagnar och rullstolar inte sitter i kläm och så vidare, vilket facket menade äventyrade passagerarnas säkerhet. Konflikten ligger ännu olöst hos Arbetsdomstolen. Nästa problem gäller tågvärdarnas kisspauser. En inspektion i november förra året visade att det inte finns några schemalagda toalettpauser för personalen. Även här har SEKO tvingats gå till domstol - och fått rätt. Förvaltningsrätten beslutade nyligen att personal på Pågatågen ska få toalettpauser efter högst två och en halv timmes jobb. Arrivas senaste “erbjudande” till personalen om att gå ner i arbetstid till 80% och få en samtidig lönesänkning är otänkbar ur ett arbetstagarperspektiv. Bara en av drygt 300 anställda tackade ja till Arrivas hyvlingsförslag. Nu riskerar frågan att komma upp i den pågående avtalsrörelsen, där facket inte är bundet av fredsplikt. Bakgrunden till de återkommande konflikterna ska inte sökas i en virussjukdom utan i boksluten hos tyska Deutsche Bahns sorgebarn. Dotterbolaget Arriva har länge gått med förlust. Genom att bjuda under konkurrenter vinner de upphandlingar, men för att göra siffrorna i bokslutet gröna skär man ner på personalens löner och arbetsvillkor. De moderata och socialdemokratiska regionråden Sonesson och Fritzon bär ett tungt ansvar för den uppkomna situationen. Att inte ställa krav på socialt ansvarstagande i en upphandling värd flera miljarder av våra skattekronor får räknas som politisk inkompetens på högsta nivå. Resenärerna ska vara trygga med att personalen ombord är utvilad, utbildad och har säkerheten i fokus. Seko har erbjudit ett schysst alternativ, som i korthet innebär 80% arbetstid mot 90% lön och full pensionsinbetalning. Om Arriva är rädda om sitt anseende bör de ta budet. Återkommande konflikter, missnöjda anställda och i värsta fall strejk rimmar illa med Skånetrafikens policy: välkomnande, drivande, omtanke, respekt. Nils Littorin Malmölistan