Bild: Holger.Ellgaard/Wikicommons
Den första februari 2021 införs boendeparkering i fem nya områden i Malmö. Bra, kan många tänka. Då är det rättvist, nu ska alla betala vart de än bor. Bra, för då slipper vi att en massa som inte bor i området parkerar och tar upp platser. Bra, för då minskar kanske körandet, och vi får en grönare stad, påstås det.
Men detta handlar enbart om en sak: En extra inkomst till Malmö stad, som länge har haft en taskig ekonomi och behöver pengar.
Så, vi som inte har hus eller bostadsrätt kommer att betala. Vi som inte har ett eget garage eller p-plats. Vi kommer inte att slippa parkeringar från folk som inte bor där, eftersom det är olika taxeringar i Malmö. Så folk kommer att parkera där det är billigast, vilket inte kommer att ändra till exempel Kirsebergs situation, där man påstår en ”massa människor” parkerkar och tar upp platser.
Att det kostar lite mer i innerstaden kan det kanske ligga någon logik i, eftersom man försöker motverka trängseln. I de nya områden där parkering nu kommer att gälla varje dag, hela året om, kan vi inte prata om samma trängsel. Argumentet att detta kommer att minska körandet kommer också från en tydlig ideologi som skapas av människor som utan problem kan välja att köra eller inte, redan har parkering, inte har några problem med att betala för sin parkering, och antagligen har elektriska lådcyklar som kostar lika mycket som en begagnad bil, och har ett garage att ställa denna lådcykel också. Det är få som kör i Malmö idag om de inte måste, för det är extremt krångligt. De som har bil, måste ha en sådan av olika skäl, speciellt om man har barn, och det finns inte på kartan att skaffa en ny elektrisk bil. Men den mest ologiska regeln som införs, som gäller hela Malmö stad, är att det är max sju dagars parkering, vilket är helt ofattbart, och måste komma från någon som inte har bil eller inte behöver oroa sig för parkering. Du kan vara säker på att detta bidrar till böterna. Du måste ha ständig koll på att du inte går över sju dagar, och du måste då flytta bilen hela tiden. De som pendlar kommer kanske inte att märka detta så mycket, men det är speciellt de som inte kör ofta, eller de som reser i jobbet som kommer att märka detta. Vad gör du om du reser mer än en vecka?
Man måste alltså boka att någon flyttar din bil åt dig, om du nu har denna möjlighet, eller alternativt åka ut på landet, och ta bussen tillbaka. Att använda ett parkeringshus kostar en mindre förmögenhet. Detta handlar inte om en grön framtid. Det handlar om cash. Miljontals kronor. Men det innebär att miljön enbart blir en fråga för de som har råd. Hur många tar den elektriska bilen för att köpa ekologiskt och närodlat till hela familjen? En trevlig tanke, men hur många kan göra detta?
Nä, bilarna ska bort till varje pris sägs det. Det finns politiker som pratar ett bilfritt Malmö 2030. Bilfritt? Hur? Ska du bära hem alla varorna när du storhandlat? Där är ytterligare ett tecken på politiker som inte företräder eller förstår vanliga människor. Miljö är viktigt, men man kan inte bara städa bort allt man inte tycker om med utopiska idéer. Det måste finnas möjligheter för allas ekonomi, eller annars sysslar vid bara med dygdpolitik för eliten som har råd.
Nils Littorin
Malmölistan
Comments